Vrienden met vet

Gepubliceerd op 25 maart 2021 om 11:26

Vet is cruciaal voor je gezondheid. Je brein bestaat hoofdzakelijk uit vet en je hebt vet nodig om celmembranen te bouwen en de lagen te beschermen die je zenuwcellen bedekken. 

Het helpt je ook een verzadigd gevoel te krijgen. En reguleert je bloedsuikerspiegel en hormonen. Ook maakt vet het mogelijk om sommige vitamines en mineralen op te nemen.

 

  • Enkelvoudige onverzadigde vetten

Deze zijn vloeibaar op kamertemperatuur en erg goed voor je gezondheid. Extra vergine olijfolie, avocado, eieren en avocado’s zijn goede bronnen hiervan.

 

  • Meervoudig onverzadigde vetten

Deze kunnen gezond zijn, maar zijn dat niet altijd. In de vorm van zonnebloem-, maïs- en koolzaadolie zijn ze vaak bewerkt. De hitte, chemicaliën en licht waar ze aan bloot worden gesteld maken hun bindingen kapot, wat ze schadelijk maakt. Ook zijn ze rijk aan omega 6-vetzuren, die ontstekingsprocessen in het lichaam verergeren. Dit soort vetten wil je zoveel mogelijk vermijden. 

 

  • Omega 3-vetzuren

Gezonde vet dat komt uit vette vis en noten en zaden waar de meeste mensen een tekort aan hebben. Ze helpen met het afremmen van ontstekingen, vasthouden van vocht, acne, depressie, insulinegevoeligheid, angst, menstruatiepijn, PMS en helpen met het versterken van huid, haar en nagels. 

 

  • Verzadigde vetten

Deze vind je in boter en andere zuivelproducten, eieren, vlees en kokosolie. Er zijn gezondheidsvoordelen, maar het is verstandig er niet te veel van te gebruiken. Hoe goed ze voor je zijn zal ook grotendeels aankomen op de kwaliteit van de producten, zoals biologische boter van graskoeien. 

 

  • Transvet 

Het enige vet waar je bij uit de buurt moet blijven. Dit vind terug in gefrituurd en vettig eten. Op verpakkingen worden ze vaak ‘gedeeltelijk gehard’ en ‘gehydrogeneerd vet’ genoemd. Transvetten worden gelinkt aan hartziekten, hoog cholesterol, obesitas en verhoogde kans op kanker. 

 

Hoeveel vet krijg jij binnen via je voeding? Elke maaltijd die je eet zou een portie gezond vet moeten bevatten. Bijvoorbeeld 2 eetlepels olie, een halve avocado, handje zaden en noten.

 

Bronnen van gezonde vetten:

  • Avocado’s 
  • Olijven
  • Eieren
  • Noten en zaden
  • Vette koudwater vis zoals zalm
  • Grasgevoerd vet vlees
  • Olijfolie, lijnzaadolie, walnootolie en avocado olie

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.