Mentaal sterker door ijskou

Gepubliceerd op 1 oktober 2020 om 13:36

Kou, niet iets waar iedereen zo dol op is. En de gedachten om bewust een koud ongemak aan te gaan is al helemaal een afschuw voor velen.
De meeste mensen genieten meer van een lange, warme douche. Een warme douche biedt niet alleen wat tijd om te ontspannen, maar ze zijn ook geweldig om je gedachten te laten afdwalen en na te denken over nieuwe ideeën. Maar stel je voor hoe het zou zijn als je alleen koude douches kon nemen. Zou het echt zo erg zijn?

Ik ben echt(!) niet dol op kou. Als er de mogelijkheid is om voor altijd in de zon te blijven, zou ik de eerste zijn die daar een enkeltje naar toe zou kopen. Het liefst voor mij altijd rond de 30 graden.
Dus toen ik hoorde van de 20-day cold shower challenge dacht ik ‘die zijn gek’. Maar geest over materie, toch? Ik wilde deze angst voor kou overwinnen. En gelukkig ben ik me bewust van de vele voordelen van ijskoud water. Dus ik besloot een blog erover te schrijven en vanaf dit moment is er geen weg meer terug.

 

De juiste gedachten

Het is verbazingwekkend wat je kunt bereiken met de juiste gedachten. Dit geldt voor bijna alles in het leven.

Onze geest creëert de realiteit waarin we geloven en waarin we leven. Als we iets genoeg geloven, zorgen we ervoor dat het gebeurt. We brengen onze gedachten tot bestaan.

We worden bepaald door wat we denken. Onze gedachten dicteren onze acties. Dus als je problemen ondervindt bij het proberen van iets nieuws of niet de gewenste resultaten krijgt, begin dan met je gedachten. Al het andere volgt.

 

Hoewel ik op de hoogte ben van de voordelen van een koude douche, maakt dat het idee er niet leuker op. Het moeilijkste deel van het nemen van een koude douche is niet de douche zelf; het zijn de gedachten die eraan voorafgaan.

Als ik me een koude douche in mijn hoofd voorstel, is het moeilijk om niet daar tegenop te zien.

Maar eigenlijk was de douche helemaal niet zo erg als ik me had voorgesteld. 

Onze gedachten vergroten graag onze ellende. We hebben de neiging om over onze problemen na te denken en ze erger te maken dan ze in werkelijkheid zijn. Als gevolg hiervan richten we ons alleen op de pijnlijke aspecten van een proces, niet op het gunstige resultaat.

Voor iemand die altijd in haar hoofd zit, was het nemen van koude douches een zeer krachtige oefening om me te bevrijden van deze verkeerde manier van denken. Soms is het het beste om te stoppen met denken en te beginnen met doen.

 

 

Begin elke dag met een overwinning en bereik meer op een dag

Net zoals we slechte gedachten kunnen doen ontstaan, kunnen we ook positieve gedachten omzetten in succesvolle resultaten. Het vereist alleen de juiste mentaliteit. En om dit te bereiken, heb je soms een klein zetje nodig.

 

Iemand zei ooit tegen me: "Als ik ooit met angst aan een race begin, heb ik al verloren." In feite probeerde hij uit te leggen dat als je denkt dat je ergens in zult falen, je dat waarschijnlijk ook zult doen.

Focussen op de slechtste uitkomsten en andere sombere "wat als" helpt alleen om ze onvermijdelijk te maken. Maar hoe kun je dit veranderen? Simpel: met positieve bekrachtiging door kleine overwinningen. Ze eindigen in iets groters. Kleine prestaties laten zien dat je kunt slagen.

Wat doe jij als eerste als je je dag begint? Word je wakker en begin je meteen met het checken van e-mails en sms'jes? Vaker wel dan niet leidt dit gewoon tot stress. Het kan je op het verkeerde been zetten. Je voelt je uiteindelijk verzand, hopeloos en niet echt klaar om de dag te overwinnen. En dat terwijl je dag nog niet eens is begonnen!

Door een koude douche te nemen, wordt dit gevoel op zijn kop gezet. Je begint elke dag met een kleine overwinning. Het geeft je de juiste gemoedstoestand om meer te winnen. Het bereidt je voor op alles wat de rest van de dag op je pad komt.

Vaardigheden die je leert: De uitdaging aan kunnen gaan, ontspannen bij ongemak en de focus voor een langere tijd behouden . Deze challenge is een geweldig hulpmiddel om deze vaardigheden bewust te leren en te trainen.

 

Ongemak is onvermijdelijk, maar ook een noodzaak

De moderne wereld heeft de mens in staat gesteld om een ​​ongekend niveau van comfort aan te boren. Bijna alles is direct of on-demand.

Met één klik kun je eten van je favoriete restaurant bij jou thuis laten bezorgen. En met één druk op de knop heb je je eigen persoonlijke chauffeur. Je kunt zelfs iemand anders je hond laten uitlaten met een simpel berichtje.

Maar ik ben ervan overtuigd dat mensen niet zijn gemaakt om altijd comfortabel te zijn. Als er van alles een overvloed is, wordt het moeilijk om iets te waarderen. En we beginnen langzaam ongevoelig te worden voor alles.

Dat gezegd hebbende, is het geen wonder dat Social Media en series tegenwoordig een hit zijn, mensen snakken naar meer actie en drama in hun leven.

Door bijvoorbeeld een koude douche te nemen, krijg je een realiteitscheck dat alles niet gemakkelijk te bereiken is. Door je een ongemak te geven om mee om te gaan, kun je weer meer genieten van de kleine dingen in het leven. Sinds mijn eerste koude douche waardeer ik zoiets eenvoudigs als warmte en zonlicht meer dan ooit.

 

 

Begin met stappen uit je comfortzone

De grootste uitdaging is niet eens het koude water zelf, maar het proces om jezelf bewust in de kou te laten stappen. Daarom is het doel in het begin om de kou te leren kennen, maar wel om dit elke dag te proberen. In het begin kan zou je lauw kunnen douchen, heel kort de kou kunnen ervaren of misschien zelf alleen een deel van je lichaam (misschien zelfs alleen je kleine teen).

Als je eenmaal het minimum hebt gevonden kun je jezelf steeds meer uitdagen. Hoe groot je uitdaging is kan elke dag anders zijn. Misschien kan je de ene dag makkelijk koud douchen en is het de volgende dag een enorme uitdaging om het überhaupt te proberen. Maak de uitdagingen niet onmogelijk (als je er enorme weerstand tegen hebt, maak de uitdaging dan gemakkelijker), maar daag jezelf wel elke dag uit.

Challenge: 20-day cold shower challenge

Koude douches en ijsbaden levert een hoop positieve gezondheidseffecten. Daarnaast is het een goede manier om je gedachten in het nu te krijgen en je focus te vergroten. 

  1. Bereid jezelf mentaal voor voordat je de kou ingaat. Neem een aantal keer rustig adem en observeer hoe jij je voelt. Wanneer jij er klaar voor bent, niet eerder en niet later, stap je beheerst en gecontroleerd de kou in.
  2. Terwijl je in de kou bent, blijf je gefocust en ontspannen. Probeer niet onnodig je spieren aan te spannen. Gebruik je ademhaling om rustig en gefocust te blijven. 
  3. Observeer nadat je klaar bent de koude sensaties die je in je lijf voelt. Droog je rustig af en geniet van deze kickstart van je dag!

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.