Glymfatisch systeem; het schoonspoelen van je hersenen tijdens je slaap

Gepubliceerd op 24 september 2020 om 17:38

Tijdens de slaap krimpen de cellen in onze hersenen. Daarmee ontstaat ruimte om de opgebouwde afvalstoffen van de dag af te voeren en dat doen we door de boel lekker schoon te spoelen.

Het glymfatisch systeem zorgt ervoor dat er hersenvocht door en langs de hersenen gepompt wordt. Wanneer we slapen is dit systeem maar liefst 10x actiever dan wanneer we wakker zijn!

 

Diepe slaap is belangrijk voor dit proces

Slaap is de meest voor de hand liggende manier om onze hersenen aan te moedigen afvalstoffen te verwijderen. En niet zomaar slaap. Met slaap bedoelen we de diepe niet-REM slaap om precies te zijn. 

REM staat voor Rapid Eye Movement; het is het slaapstadium waarin we dromen. Niet-REM verwijst naar de fase van slaap waarin we niet dromen. Onderzoekers veronderstellen dat dit soort slaap de optimale omgeving biedt om het afval verwijderingsproces van de hersenen, het glymfatisch systeem, te activeren.

 

 

Vijf tips voor een betere slaap

Naast de bekende tip om je mobiele telefoon en de tv voor het slapen gaan te vermijden, geef ik je graag nog een aantal persoonlijke tips die je helpen ’s avonds zo ontspannen mogelijk naar bed te gaan.

 

Dim de lichten en brand een kaars

Mijn favoriete manieren om te ontspannen is eenvoudig; de lampen uit en de kaarsen aan. De warme gloed van de vlam stelt je op je gemak. Bovendien ondersteunt het dimmen van licht onze melatonine aanmaak, wat ons slaperig maakt.

 

Lees een echt boek

Een goed alternatief voor ‘nog één aflevering en dan ga ik naar bed’: lees een boek. Zo’n 15 jaar geleden deden was het voor veel mensen een dagelijkse routine: voor het slapengaan nog even een paar pagina’s van een stripboek of een hoofdstuk lezen uit een goed boek. Voor de meesten zal het heel herkenbaar zijn: je begint met lezen en na 15 minuten vallen je ogen bijna dicht. Lezen kost wat inspanning voor de ogen en wanneer je ermee stopt wekt dit een ontspannen gevoel op. Maar door de komst van tablets en smartphones gebeurt dit steeds minder. Dat terwijl het blauwe licht van de beeldschermen ervoor zorgt dat je veel moeilijker in slaap valt. 

 

Maak een planning voor de volgende dag 

Wanneer we in bed liggen komen we tot rust. En dat zijn precies de momenten waarop we ons herinneren wat er nog gedaan moet worden. Gedachten waarmee je niet bezig wil zijn wanneer je in slaap probeert te vallen. Om dit te voorkomen is het aan te raden om voor het slapen een planning te maken voor de volgende dag. Wat moet er nog gedaan worden? Welke afspraken staan er? Zo staat alles op papier en is je hoofd leeg.

 

Aromatherapie 

Uitgerust aan de dag beginnen, dat willen we allemaal wel. Etherische oliën kunnen helpen om voor het slapen gaan te ontspannen. Daarmee kunnen ze ervoor zorgen dat je de hele nacht goed doorslaapt. Druppel wat etherische olie op je hoofdkussen of zet een diffuser in de slaapkamer. Onder andere lavendel,  sinaasappel/neroli, salie en kamille staan bekend om hun ontspannende en kalmerende werking.

 

Zorg voor regelmaat – slaap ‘inhalen’ bestaat niet

Of je nu goed of slecht functioneert op weinig slaap, regelmaat is belangrijk. Door iedere avond rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en ’s ochtends rond hetzelfde tijdstip op te staan, zorg je voor een goed slaap-waakritme. Bijslapen in het weekend werkt helaas niet.




«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.