Je leefstijl meten met de BRAVO-factoren

Gepubliceerd op 18 juli 2020 om 10:23

Waarschijnlijk heb je zelf wel een idee van hoe jouw leefstijl eruit ziet. Leef je gezond of heb je het idee dat er nog werk aan de winkel is? Je leefstijl kun je meten met de BRAVO-factoren. De BRAVO-factoren is een wetenschappelijk onderbouwde leefstijlinterventie theorie die iedereen kan toepassen. De Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen raad de BRAVO-factoren aan als leidraad voor een gezond leefstijl. Ik leg je hieronder uit hoe je hiermee aan de slag kunt gaan.

 

Bewegen: Matig bewegen: minstens vijf dagen in de week minimaal 30 minuten matig intensief bewegen (zoals wandelen of fietsen). Intensief bewegen: minstens drie keer in de week gedurende 20 minuten intensief bewegen (zoals fitness, volleybal en dansen).

 

Roken: Niet roken!

 

Alcohol: Het advies is om geen alcohol te drinken, of in ieder geval niet meer dan 1 glas per dag.

 

Voeding: Eet zo veel mogelijk groente en fruit, eet volkoren producten, wissel vlees en vis af met vegetarische producten, neem zachte en vloeibare vetten, drink minimaal 1,5 - 2 liter water en snoep/snack niet te veel en niet te vaak. 

 

Ontspanning: slaapduur naar leeftijd: 14 - 17 jaar aanbevolen 8 - 10 uur slaap per nacht. 18-25 jaar aanbevolen 7,5 - 9 uur slaap per nacht. 26 - 40 jaar 7,2 - 9 uur slaap per nacht. 41 - 64 jaar aanbevolen 7 - 9 uur slaap per nacht. 65+ jaar aanbevolen 7 - 8 slaap per nacht.

 

 

De BRAVO-factoren toepassen

Ga eens na wat de verschillende factoren voor jou betekenen. 

 

Bewegen

  • Wat voor beroep heb ik (passief - licht actief - actief)?
  • Hoeveel uur in de week beweeg ik matig intensief (wandelen, fietsen etc.)?
  • Hoeveel uur in de week beweeg ik intensief (fitness, teamsport etc.)?
  • Heb ik het gevoel dat ik voldoende beweeg?

Roken

  • Rook ik?
  • Zo ja, hoeveel sigaretten of sigaren per dag?
  • Heb ik het gevoel dat dit mij belemmert in mijn dagelijks functioneren?

Alcohol

  • Nuttig ik alcohol?
  • Hoeveel drankjes per week?
  • Vind ik dit te veel nu ik er zo over nadenk?
  • Heb ik het gevoel dat dit mij belemmert in mijn dagelijks functioneren?

Voeding

  • Eet ik over het algemeen gezonde voeding?
  • Hoe ziet mijn eetpatroon er uit?
  • Eet ik niet te veel of te weinig?
  • Eet ik vaak fastfood?

Ontspanning

  • Ben ik stressvol aangelegd?
  • Neem ik genoeg rust op een dag?
  • Heb ik voldoende tijd voor mezelf?
  • Slaap ik voldoende?

 

In het dagelijks leven doe je veel dingen op de automatische piloot. Je staat vaak niet stil bij de simpele dingen die betrekking hebben op je leefstijl. Middels de BRAVO-factoren neem je even een moment voor jezelf en breng je dit juist wel in kaart. De BRAVO-factoren zijn geen normen. Het is puur bedoeld om even stil te staan bij de factoren en om je bewust te worden van je leefstijl. De eerste stap naar een gezondere leefstijl is immers bewustwording. Ik ben erg benieuwd naar jullie resultaten. Laat een bericht achter en laat weten of de BRAVO factoren je hebben geholpen!

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.