De kracht van voeding bij mentale gezondheid

Gepubliceerd op 2 juli 2020 om 19:13

Momenteel werkt ons gezondheidszorgsysteem volgens een medisch model. Dit betekent dat je meestal eerst psychiatrische medicijnen krijgt aangeboden, gevolgd door psychologische therapieën en andere vormen van ondersteuning. Op dit moment slikken zo ongeveer een miljoen mensen antidepressiva. Dit houdt in dat elk jaar zo’n 6% van de bevolking depressief is en dit loopt elk jaar op. 

In sommige gevallen redden deze behandelingen levens, maar als een behandeling echt effectief is, zullen de stoornissen en invaliditeit als een direct gevolg van deze ziekte dan niet eerder afnemen dan toenemen? Daarom moeten we rekening houden met de rol die medicijnen kunnen spelen in sommige van deze uitkomsten.

Als we een medicijn klasse nemen: antipsychotica, anti-angst medicijnen, antidepressiva; het patroon is hetzelfde. Op de korte termijn zijn deze behandelingen vaak zeer effectief, maar op de lange termijn niet. En in sommige gevallen maken ze het zelfs erger. Dit is te zien in veel verschillende onderzoeken in onderstaand filmpje.

 

De mevrouw in het filmpje, Julia Rucklidge, heeft een onderzoek gedaan naar vitaminen en mineralen (micronutriënten) en het effect hiervan op kinderen met ADHD. De kinderen die de micronutriënten gebruikten, hadden meer kans dat hun ADHD-symptomen minder nadelig en minder storend waren dan de kinderen die de placebo gebruikten.

En een jaar later, toonden de kinderen die op de micronutriënten bleven veranderingen of vertoonden ze verdere verbetering. De kinderen die overschakelden op medicijnen of de micronutriënten stopten, vertoonden een verslechtering van hun symptomen. Ook hier zijn weer meerdere onderzoeken naar gedaan, deze zijn te zien in de video, die allemaal dezelfde voordelen van micronutriënten laten zien.

 

Hoe meer je eet volgens de Mediterrane leefstijl en minder onbewerkt voedsel, hoe lager de risico op depressie. En hoe meer je eet zoals de Westerse leefstijl en bewerkte voedingsmiddelen, hoe hoger de risico op depressie. 

Geen enkel onderzoek toont aan dat de Westerse manier van eten goed is voor je mentale gezondheid. Wat is dat de Westerse manier van eten? Dat is vooral veel bewerkt eten, hoog in geraffineerde granen en suikers, suikerdrankjes, fastfood en laag in verse producten. 

En een gezonde leefstijl is een manier van vers eten, hoge consumptie van groenten en fruit, hoog in vis, noten, gezonde vetten en laag in bewerkte producten. Oftewel wat jouw oma zou herkennen als voeding. 

 

Met al deze kennis van de voordelen van gezonde voeding kunnen we individueel en collectief veranderingen maken. We zouden onze huidige aanpak kunnen heroverwegen; prioriteit geven aan levensstijlfactoren, gezond eten, bewegen, supplementen en wanneer nodig psychologische behandelingen. En medicatie bewaren voor wanneer deze behandelingen alleen niet werken. 

 

We wachten niet tot de hartaanval toeslaat, zodat we levensstijl gedrag kunnen aanpassen waarvan we weten dat het bijdraagt aan hartziekten. Dit zou ook niet anders moeten zijn met geestelijke gezondheid. 

 

Goedkoop eten is een illusie, er bestaat niet zoiets als goedkoop eten. De prijs betaal je ergens anders, en als dat niet is bij de kassa dan is het wel voor het milieu, en de gezamenlijke portemonnee in de vorm van subsidies, en je gezondheid. 

 

Kortom: een goed gevoed lichaam en hersenen zijn beter bestand tegen voortdurende stress en herstellen van ziekte.

Het geven van micronutriënten in geschikte doses kan een effectieve en goedkope interventie voor de volksgezondheid zijn.

En niet alleen voor stress en het herstellen van ziekte, ook het verbeteren van de kwaliteit van slaap, stemming stabilisatie, terugloop in angst en de terugloop in het gebruiken van sigaretten, cannabis en alcohol. 

 

Nutriënten maken wel zeker uit, en als we echt klaar zijn om serieus met mentale gezondheid om te gaan, dan moeten we ook zeker serieus met voeding omgaan.


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.