Help coronakilo’s! Terugkomen na 4 maanden doe je zo

Gepubliceerd op 2 juli 2020 om 19:13

In Nederland is onderzoek gedaan naar het eetgedrag van mensen. Daaruit kwam naar voren dat mensen, sinds het uitbreken van de coronacrisis, het moeilijk vinden om het normale eetpatroon en levensritme aan te houden. Zij grijpen eerder naar snacks, snoep en alcohol. Met het gevolg dat ze wat kilo’s aankomen. Herken jij je daar nou ook in?
Ik in ieder geval wel en pakte de draad weer op.

 

OORZAAK
Dit kan voor iedereen anders zijn. De voedingskeuzes die je maakt zijn verbonden met hoe je je voelt, hoeveel je beweegt en slaapt. Sommige mensen reageerden angstig op de uitbraak van het virus. Ze waren bang om naar buiten te gaan en gingen zodoende minder bewegen. Sliepen wellicht slechter. Weinig bewegen, angst en slecht slapen zorgen ervoor dat het stresshormoon cortisol de overhand krijgt in je lichaam. Dit hormoon zet ons oerinstinct van overleven in gang. Het zoeken naar snelle suikers en vetten maakt ons dan rustiger.

 

SPIERMASSA
Nu het ‘normale’ ritme weer langzaam opstart probeer ik de draad weer op te pakken. Want sporten is ontzettend belangrijk voor je algehele gezondheid. Sterker nog: na je 30e is sporten (en krachttraining in het bijzonder) noodzaak. Tussen je 30e en 60e verlies je namelijk zo’n 7,5 kilo aan spiermassa. En dat is niet iets om lichtzinnig over te denken. Je spieren hebben namelijk allerlei belangrijke functies waar je misschien nog nooit bij stil hebt gestaan. Zo dienen je spieren als schokbrekers die je gewrichten beschermen, vormen ze een verstevigend korset rondom je rug, fungeren ze als opslagplaats voor belangrijke eiwitten én zijn ze een verbrandingsoven voor vet en glucose. Deze worden omgezet in de energierijke verbinding ATP. Dit is de interne universele ‘brandstof’ voor al je lichaamscellen. Kortom, genoeg redenen om toch maar weer naar de sportschool te gaan.

LOOP NIET TE HARD VAN STAPEL

Jezelf 5 dagen per week naar de sportschool slepen is nergens voor nodig. En het is ook helemaal niet slim. Als je te vaak (of te lang) sport raakt je lijf overbelast en krijgt het stresshormoon cortisol de overhand. Wat cortisol doet? De afbraak van spieren stimuleren. En dat is nou juist niet de bedoeling. Begin je met sporten? Train de eerste 2 maanden dan maximaal 3 keer per week met telkens minimaal 48 uur rust tussen 2 trainingen. Op die manier bouw je spiermassa op en krijgen je spieren voldoende tijd om te herstellen. Vervolgens kan je terug schakelen naar 2 trainingen per week om te onderhouden. En 2 keer per week sporten is voor de meeste mensen goed in te plannen.

 

ZORG VOOR BEGELEIDING 

Als je een tijdje niet hebt gesport (of überhaupt nog nooit aan krachttraining hebt gedaan) kan de sportschool behoorlijk intimiderend zijn. Ik kan je dan ook aanbevelen om een afspraak te maken met een personal trainer of naar een sportschool te gaan met goede begeleiding (zoals bij bijv. Gym Lounge). Krachttraining is namelijk een behoorlijk technische sport. Het is belangrijk dat je bewegingen op de juiste wijze uitvoert. Want alleen dan voorkom je blessures en boek je resultaat. 

 

ALLE BEETJES HELPEN

De mens kiest graag voor een snelle oplossing. Met een auto voor de deur is de keuze natuurlijk zo gemaakt. Terwijl elk wandelingetje en fietsritje uiteindelijk ook meeweegt. Plan bijvoorbeeld je belafspraken wandelend in.

 

Het echte geheim tot het kwijtraken van de coronakilo’s? Je sporttas pakken en gáán. 

80 percent of your workout is showing up!

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.